Készen áll a terhességre? Gratulálunk! A baba projekt eldöntése hatalmas mérföldkő az életében. De készen áll-e a szervezete a terhességre? Íme egy lista, hogy mit tehet a következő hónapban, hogy felkészüljön a fogantatásra.

1. nap: Állítsa le a fogamzásgátlást

Ha teherbe szeretne esni, akkor le kell állítania a fogamzásgátlás bármely formáját. Bizonyos típusú fogamzásgátlók, például a fogamzásgátló tabletták abbahagyása után azonnal teherbe eshet. Valójában sok nő első menstruációja a tabletta szedés abbahagyása után két héten belül indul meg. Amikor elkezdődik a menstruáció, akkor kezdődik a teherbeesés lehetséges első ciklusa is. 

 

2. nap: Kezdjen multivitamint szedni

A terhesség megterheli a szervezet táplálékraktárait. Szedjen multivitamint a hiányosságok kiküszöbölésére. A prenatális vitaminokat kifejezetten úgy alakították ki, hogy a szervezetnek megadják azt, amire szüksége van a terhesség alatt. Ha most elkezdi felkészíteni szervezetét, az segít elkerülni a táplálkozási hiányosságokat a terhesség korai szakaszában. Arra is lesz ideje, hogy kipróbáljon néhány márkát, hogy megtudja, mi működik a teste számára.


3. nap: Folsav hozzáadása

A prenatális vitaminon kívül szükség lehet egy további folsav vagy folát kiegészítésre is, hogy megelőzze az idegcső rendellenességeket a terhesség korai szakaszában. Győződjön meg róla, hogy naponta legalább 400-800 mikrogramm folsavat fogyaszt. Sok vény nélkül kapható prenatális vitamin már tartalmazza ezt a mennyiséget. Feltétlenül ellenőrizze a címkét.

 

4. nap: Egyen egészségesen

Az egészséges, kiegyensúlyozott étrendből sok vitamint és ásványi anyagot is kaphat. Részesítse előnyben a teljes értékű ételeket a feldolgozott termékekkel szemben. Ha a költségvetése lehetővé teszi, érdemes több bio gyümölcsöt és zöldséget is bevinni étrendjébe, hogy korlátozza a toxinoknak való kitettséget. Dietetikus tud segíteni az egészséges étkezés kialakításában: dietetikai szakrendelés


5. nap: Tornázzon

A test hetente legalább négy - ötszöri mozgatása egy másik nagyszerű módja a terhességre való felkészülésnek. Törekedjen arra, hogy alkalmanként legalább 30 perc mérsékelt tevékenységet végezzen, összesen 150 percig. Kezdjük a kanapéról? Sétáljon, ezt közvetlenül a bejárati ajtó előtt is el lehet végezni. Kezdje 10-15 perccel, majd minden nap növelje az időtartamot. Ha több kihívásra vágyik, próbálja ki az erőteljes tevékenységeket, például kocogást, kerékpározást vagy hegyi túrázást. További testmozgással további egészségügyi előnyökhöz juthat. Ha már viszonylag aktív, próbáljon meg heti 150 és 300 perc között mozogni.


6. nap: Orvosi vizsgálat

Folyamatosan járjon szűrővizsgálatokra, ez segít megelőzni az egészségügyi problémákat, mielőtt azok súlyosbodnának. Amikor a terhességre készül, ez különösen fontos. Orvosa megvizsgálja Önt, esetleg vérvizsgálatot végez, hogy ellenőrizze a koleszterinszintet, esetleg bizonyos vitaminhiányos állapotokat. Számos babatervező szűrőcsomag ajánlatunk elérhető: babatervező szűrőcsomagok


7. nap: Ellenőrizze az oltásait

Az orvosával való megbeszélés nagyszerű lehetőség arra, hogy megkapja az esetlegesen lejárt, szükséges védőoltásokat. A védőoltások segíthetnek Önnek és gyermekének egészsége védelmében.


8. nap: Látogassa meg nőgyógyászát

Számos tényezőtől függően (életkor, korábbi termékenységi problémák stb.) érdemes meglátogatni nőgyógyászát, aki tanácsokkal láthatja el, hogyan készüljön fel a teherbeesésre. Látogatása során mindent kérdezzen meg, ami aggasztja, a szexuális úton terjedő betegségek (STD) szűrésétől a terhességre való felkészültségig. Nőgyógyászaink empatikusan segítenek minden kérdésben: nőgyógyászat


9. nap: Kövesse nyomon ciklusát

Függetlenül attól, hogy fogamzásgátlót szedett-e vagy sem, itt az ideje, hogy intim módon megismerkedjen a menstruációs ciklusával. Ha leszűkíti az ablakot, amikor a legtermékenyebb, akkor gyorsabban teherbe eshet. Ezenkívül a ciklusok megértése segít felfedezni, hogy nincs-e valami probléma, amit esetleg kezelni kell (gyakori vagy erős vérzés, a ciklus túl hosszú, fájdalom stb.). Kezdje azzal, hogy egyszerűen rögzíti a menstruáció kezdetét és végét, hogy lássa, hogyan változik a ciklus hossza hónapról hónapra. Megjegyezhet bármit, például szabálytalan vérzést, fájdalmat. Általánosságban a két egymást követő menstruációs vérzés első napjai közötti 28 nap a ciklus hossza, ebbe számítjuk bele a menstruációs vérzés 4-5 napját is. Viszont nem ad okot aggodalomra, ha valakinél ez eltolódik akár 4-5 nappal is (pozitív és negatív irányban egyaránt). A menstruációt bonyolult folyamatok befolyásolják ezért az időnkénti eltérés is lehetséges, tehát ha valakinek rendszerint 28 napra jön meg a menstruációja nem kell aggódjon, ha egy-egy alkalommal ez hamarabb vagy később következik be.


10. nap: Korlátozza a káros anyagok bevitelét

A nagy mennyiségű káros anyag veszélyes lehet a fejlődő baba számára. Próbálja meg csökkenteni a következő anyagoknak való kitettséget:

  • kerülje a szintetikus illatanyagokat
  • Biszfenol-A (BPA) mentes terméket keressen
  • vegyszermentes otthoni és testápolási termékek választása
  • bizonyos szépségszolgáltatások kihagyása

 

11. nap: Gyakorolja a stresszoldást

Stresszesnek érzi magát? Próbáljon meg egy pihentető sétát, gyakoroljon néhány mély légzési gyakorlatot, vagy végezzen bármit, ami örömet okoz és ellazítja.


12. nap: Próbálja ki a jógát

A jóga számos előnnyel jár a termékenység szempontjából. A rendszeres jógagyakorlat segíthet a fogantatási folyamathoz kapcsolódó érzelmekben és szorongásban. Emellett erősíti és nyújtja a testét a terhességre való felkészülés során.

 

13. nap: Látogasson el a fogorvoshoz

Miközben minden ellenőrzést elvégez, nézesse meg a fogait is. A terhesség alatt a szervezetben lévő hormonok befolyásolhatják az ínyt és a fogakat. A jó fogmosási szokások a terhesség előtt segíthetnek a fogínygyulladás és fogszuvasodás kivédésében.


14. nap: Hagyja abba a dohányzást, az alkoholt és a drogokat

A dohányzás, drogfogyasztás és alkoholfogyasztás számos módon károsíthatja a magzatot. A dohányzás káros vegyi anyagoknak teszi ki gyermekét, korlátozza a véráramlást, és akár koraszülést is okozhat. Ha alkoholt iszik a terhesség során, a magzati alkohol szindrómája (FAS) alakulhat ki. Magzati (fetális) alkohol szindrómáról (FAS) akkor beszélünk, mikor a kismama a terhesség során rendszeresen fogyaszt alkoholt. Ennek következményei visszafordíthatatlanok, és súlyos fizikai, mentális és viselkedési problémákat okoz. A kábítószerek használata nemcsak törvénytelen, hanem születési rendellenességeket, vetélést vagy halva születést is okozhat.


15. nap: Szexeljen

Ha babát szeretne, ne tegye a szexet házimunkává. Csinálja azt gyakran és szórakozásból. Legyen spontán és szenvedélyes, ez a kapcsolatát is megerősíti. Ha nincs ismert termékenységi problémája, először ne aggódjon a szex időzítése miatt. 


16. nap: Érje el egészséges testsúlyát

Ismeri a testtömeg indexét (BMI)? Orvosa valószínűleg kiszámítja ezt a számot a fizikai vizsgálat során. Ha a BMI a túlsúlyos vagy elhízott kategóriába tartozik, beszéljen orvosával a fogyás egészséges lehetőségeiről. Ha a BMI az alul súlyos kategóriába tartozik, szintén érdemes konzultálni. Érdemes ezekben az esetekben egy dietetikus tanácsát is kikérni.


17. nap: Gyűjtse össze a családi kórtörténetet

A baba egészségét olyan genetikai tényezők is befolyásolják, amelyek a családfájában gyökereznek. Mielőtt teherbe esne, érdemes megkérdezni a szüleit vagy más hozzátartozóit, hogy vannak-e genetikai problémák a vérvonalában. Ugyanez vonatkozik a párjára is. Ha van genetikai terheltség a családjában, kérhet időpontot egy genetikai tanácsadótól, hogy megbeszélje aggodalmait és további vizsgálatokat végezzen. Genetikai szűrővizsgálatok: ORIGIN hordozóság szűrés


18. nap: Beszéljék meg orvosával a gyógyszer recepteket

Minden esetben tájékoztassa kezelő orvosát, hogy babát tervez, hiszen szükség esetén olyan gyógyszert írhat csak fel, amelyik biztonságos a terhesség alatt is.


19. nap: Keressen segítséget a családon belüli erőszak kapcsán

A családon belüli erőszak forródrótja hasznos forrás, ha bármilyen erőszakot tapasztal otthon, amely veszélyeztetheti az egészségét vagy a jövőbeli baba életét. Ezek a szolgáltatások bizalmasak.
NANE segélyvonal Nők és gyerekek elleni erőszak áldozatainak és segítőiknek: +36 80 505 101
Hívható: Hétfő, kedd, csütörtök és péntek 18-22 óra és szerda 12-14 óra között

 

20. nap: Aludjon jól

Aludjon, pihenjen sokat, hogy szervezete erőt gyűjtsön és felkészüljön a gyermekáldásra.


21. nap: Korlátozza a koffeint

Iszik sok kávét vagy más koffeintartalmú italt? A nagy dózisú koffein bevitelt korábban több kutatás összefüggésbe hozta a vetéléssel, az alacsony születési súllyal és a koraszüléssel is. A terhesség alatt kávézni mértékkel lehet. A legtöbb ajánlás napi 200 mg koffeinben határozza meg a terhes nők számára a maximumot. Ennyit teljes biztonsággal be lehet vinni. Próbálja meg a napi kávé mennyiségét lassan csökkenteni, ha jelenleg ennél többet fogyaszt. Vigyázzon, mert például az étcsokoládé és különböző teák is tartalmaznak koffeint.


22. nap: Víz-víz-víz

A teste 60 százaléka vízből áll. Tartsa magát hidratálva az optimális egészség érdekében. A nőknek naponta 9 csésze vizet kell inniuk. Ha teherbe esik, érdemes ezt az összeget növelni.


23. nap: Ismerje meg a fogantatás működését

Maga a megtermékenyülés a petevezetékben, annak oldalsó, tölcsérszerű tágulatában – történik. Itt egyesül a hímivarsejt a petesejttel, innen indul útjára az osztódó petesejt, hogy végül beágyazódhasson a méh falába. A hímivarsejtek a hüvely hátsó boltozatáról indulnak. Először a méhnyakat ostromolják, majd – ha sikerült bejutniuk a méh üregébe – a petevezeték felé veszik az irányt, ahol – ha volt vagy lesz a napokban ovuláció – találkozhatnak a petesejttel. A belső nemi szerveken át vezető viszontagságos út során a kevésbé mozgékony, károsodott hímivarsejtek azonnal elpusztulnak, kizárólag a legéletképesebbek juthatnak a petesejt közelébe, de a petesejtet csak egy termékenyítheti meg. A fogantatás akkor történik meg, amikor a hímivarsejt, pontosabban annak feje sikeresen behatol a petesejtbe, ezután kel útra a megtermékenyített petesejt, hogy a petevezetőn áthaladva a méh üregébe jusson.


24. nap: Vizsgálják meg a párját is

A meddőségi esetek körülbelül 40 százaléka férfi partnerre vezethető vissza, ezért érdemes partnerének is kivizsgáltatnia magát. Andrológiai szakrendelésen teljes körű kivizsgálás történik: andrológiai szakrendelés
Ezenkívül győződjön meg róla, hogy partnere is:

  • abbahagyja a dohányzást és más gyógyszerek szedését
  • korlátozza az alkohol fogyasztását
  • étrendje egészséges és kiegészítő vitaminokat is szed

25. nap: Erősítse az immunrendszerét!

A terhesség alatt hajlamosabb a megfázásra, az influenzára és más betegségekre. Adjon immunrendszerének némi extra segítséget, ha egészséges, antioxidánsokban és C-vitaminban gazdag étrendet fogyaszt, és sokat pihen.


26. nap: Tanulmányozza, hogy mit ehet és mit nem a terhessége alatt

A kismamáknak érdemes minden olyan ételt kerülni, amely az ételfertőzés kockázatát hordozza. Ilyen például a nyers tojás, és a vele készült ételek (majonéz), a nyers hús (tatár beefsteak), és a pasztörizálatlan tej is. Ezen felül semmilyen alkoholt nem szabad fogyasztani a terhesség és a szoptatás alatt, a koffein bevitelét pedig limitálni kell.


27. nap: Munkavégzés

A munkája fizikailag megterhelő lehet, vagy veszélyes mozdulatokat igényel. A nehéz emelés, a hosszú ideig tartó állás és a derék hajlítása menstruációs rendellenességekhez, termékenységi problémákhoz vagy vetéléshez vezethet.
Beszélje meg orvosával az aggodalmait. Ha mégis teherbe esik, érdemes elkerülni a nehéz tárgyak felemelését a padlóról, felemelést a fej fölé, ismételt hajlítást vagy lehajolást.


28. nap: Csináljon valami őrültséget

Amikor terhes, számos olyan tevékenység van, amely nem biztonságos az Ön vagy a növekvő baba számára. Mielőtt teherbe esne, váltsa valóra vágyait, ami lehet egy ejtőernyős ugrás vagy hullámvasutazás. 


29. nap: Ellenőrizze az anyagi lehetőségeit

Fontos, hogy tisztán lássa anyagi lehetőségeit is, mert számos olyan dolog van, amire a babának szüksége van. Nézzen szét a családban és a baráti körben is, hogy mivel tudnák a leendő babát segíteni.


30. nap: Kommunikáció

Lehet, hogy teherbe esik néhány próbálkozás után, de gyakran jóval több időbe telik, amíg a párok látják a pozitív jelet. Mielőtt belekezdene a baba projektbe, győződjön meg arról, hogy nyitott és őszinte a partnerével. A baba várás felé vezető úton felmerülő problémákról vagy frusztrációkról való beszélgetés kulcsfontosságú a megfelelő párkapcsolat fenntartásához.

 

 

 

Miért foglaljon online?

  • Elérhető a nap 24 órájában
  • A naptár alapján kiválaszthatja az Ön számára legkedvezőbb időpontot
  • Több szolgáltatáshoz is előjegyezhet időpontot, így nincs várakozás
  • Értesítést küldünk e-mailben/sms-ben
  • Időpontot lemondani kizárólag telefonon, vagy email-ben lehet a vizsgálati időpontot megelőző 24 óráig